Dízelbotrány: a bírósági döntés szerint a Volkswagennek kártérítést kell fizetnie

2020. május 25. 13:13

A bíróság hétfőn azt mondta ki, hogy ha a tulajdonos kéri, a Volkswagennek vissza kell vásárolnia az autót, de a vételár megállapításakor figyelembe kell venni a jármű által megtett kilométereket.

2020. május 25. 13:13

„A Volkswagennek fizetnie kell azoknak, akik a társaság dízelbotrányában érintett automodelljeiből vásároltak” – így határozott egy ügyfél keresete alapján a német szövetségi legfelső bíróság (BGH) hétfőn.

A keresetet egy német férfi nyújtotta be, aki 2014-ben vásárolt egy Sharan típusú autót. A bíróság hétfőn azt mondta ki, hogy ha a tulajdonos kéri, a  Volkswagennek vissza kell vásárolnia az autót, de a vételár megállapításakor figyelembe kell venni a jármű által megtett kilométereket. A döntés precedens értékű. Azzal a kérdéssel, hogy az autótulajdonosok jogosultak-e a kártérítésre, alacsonyabb szintű bíróságok már foglalkoztak, de eltérő döntést hoztak.

A beadvánnyal élő német autótulajdonos azt akarta elérni, hogy a Volkswagen fizesse vissza a teljes vételárat, amit 2014-ben kifizetett kocsijáért.

A VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot. A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

(MTI)

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
koronaszepe
2020. május 25. 19:12
Kártérítésnek azt nevezem, ha a bíróság megállapítja, hogy ez a cucc így nem ért annyit mint amennyiért vettem és az értékkülönbözetet kártérítés gyanánt megkapom. Ez nem kártérítés, ez egy lehetőség arra vonatkozólag, hogy ha nem kell a cucc, a VW köteles megvenni tőlem piaci áron. Ebből max. annyi előnyöm lehet, ha amúgy is eladnám, nem kell hetekig, esetlegesen hónapokig a szabadpiacon árulgatnom.
koronaszepe
2020. május 25. 18:55
Az egész botrány azért robbant ki, hogy ellehetetlenítsék a népszerű, kis fogyasztású német dieseleket az USA-ban. Az 5 litert fogyasztó Passat szar, a 15 litert fogyasztó Dodge jó. Szerintük.
Akitlosz
2020. május 25. 17:48
Úgy általánosan kötelezővé kellene tenni, hogy az autógyártók kötelesek legyenek visszavásárolni az autóikat, ha azt az autótulajdonos vásárló akármikor kéri - tehát ha már összetörött az autó, akkor is. Az árat pedig harmadik fél, a biztosítók állapítanák meg, tehát nem lehetne alkudoznia egyik félnek sem. De persze csak olyanoktól, akik maguk vásárolták az autót a gyártótól, a márkakereskedőtől.
rollotomasi
2020. május 25. 14:46
A németek mostanában világbajnokok azt illetően, hogy hogyan basszanak ki a saját országukkal. A "dízelbotrány" egy kreált ügy, amivel az európai autóipart akarta megfektetni az USA, miután a japánt is ki akarták csinálni (lásd a pár évvel azelőtti Toyota ügy a beragadt gázpedállal). Szomorú látni, hogy a német hatóságok önként és dalolva lövik tökön magukat, ahelyett, hogy a helyén kezelnék ezt az ügyet és védenék a saját cégeiket. Mellesleg az EU is ugyanezt teszi a fene nagy demokrácia nevében. Ezért fog Európa hamarosan a harmadik vonalba süllyedni a világgazdaságban és a világpolitikában.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!