„Teremtő felforgatás” – Lázár keményen nekiesett a magyar közlekedéspolitikának, és a folyamatnak még koránt sincs vége!

2023. június 01. 21:00

Ahogyan az építésügyben, úgy másik szakterületén, a közlekedéspolitikában sem teketóriázik mostanság Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter a MÁV–Volán teljes felső vezetését átszervezte, a bérletrendszert szintén, és a szavaiból úgy tűnik, bőven lát még maga előtt tennivalót.

2023. június 01. 21:00
null

Helmeczi Zoltán írása a Mandiner hetilapban

Igencsak sűrűre sikerült a május az idén 155. születésnapját ünneplő állami vasúttársaságnál. A MÁV – amely évek óta összevontan működik a Volánbusszal, sőt a héveket is üzemelteti – egy új koncepciójú bérletrendszerrel, valamint egy új összetételű és az ígéretek szerint új szemléletű felső vezetéssel vág neki az elkövetkező időszaknak. A menedzsmentnek garantáltan lesz dolga, hiszen számos megoldandó feladat és kihívás áll a vasúttársaság előtt. Ilyen például a munkaerő-állomány helyzete – május közepén több mint 400, többségében fizikai dolgozót keresett a cég, a meglévő munkavállalók többsége pedig elmúlt 50 éves –, a jármű-korszerűsítés, a Lázár János által szorgalmazott költségracionalizáció, valamint a koronavírus-járvány után megcsappant utasszám újbóli növelése.

Utóbbival kapcsolatban optimizmusra adhat okot, hogy

a KSH szerint 2022 utolsó negyedévében 37,4 millióan utaztak helyközi vonatokon, amihez hasonló adatra legutóbb négy és fél esztendeje volt példa.

Az utasszám mellett fontos statisztikai mutató az utaskilométer, amely ugyancsak kedvezően alakult a vasúti közlekedésben 2022 második felében: a harmadik és a negyedik negyedévben egyaránt kétmilliárd kilométer körül volt a vonattal megtett utazások összhossza. Ez úgyszintén többéves rekord, és bár nyilván összefügg az üzemanyagárak alakulásával, a MÁV szempontjából is fontos hír, hiszen azt mutatja, hogy pontos és korszerű szolgáltatással, kiszámítható, például a nyári balatoni szezonra specializált menetrenddel igenis versenyképes a vasút.

Havi több tízezer forintot lehet megspórolni az új bérlettel <br> Forrás: MTI/Vasvári Tamás
Havi több tízezer forintot lehet megspórolni az új bérlettel
Forrás: MTI/Vasvári Tamás

Bérletreform

Ezt a versenyképességet fokozhatják a május 1-jétől használható bérlettípusok, az ország- és a vármegyebérletek. „Olcsó, egyszerű és korlátlan” – így jellemezte Lázár János az új bérleteket vásárlásra buzdító, a minap közzétett Facebook-videójában. Emlékeztetett, hogy Magyarországon naponta 4-4,5 millióan ingáznak az otthonuk és a munkahelyük között. „Egy nemzeti kormánynak az a kötelessége, hogy ezeknek az embereknek segítséget nyújtson” – mondta a miniszter, s az kétségtelenül igaz, hogy a 9450, diákoknak pedig tizedannyiba, 945 forintba kerülő vármegyebérletre, valamint a 18 900, tanulóknak 1890 forintért kínált országbérletre váltók havi több tízezer forintot spórolhatnak.

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!