Az esztelen öldöklés természete – megnéztük a Háború a tengeren című filmet!

2023. május 14. 08:31

Megkaphatta volna az Oscart is: a norvég film olyan szemszögből mesél a háborúról, amilyet ritkán láthatunk.

2023. május 14. 08:31
null

Győrffy Ákos írása hetilapunkban

 

Sokféle háborús film létezik. A legelterjedtebb típus az, amiben a fronton harcoló katonák szenvedései állnak a 
középpontban, ömlik a vér, repkednek a bombák, és fülsiketítő a csatazaj. Ez így nagyon leegyszerűsítő persze, és kissé igazságtalan is, mert ennél nyilván árnyaltabb a kép. Mégis talán ilyesmik jutnak először az ember eszébe, ha azt hallja, hogy háborús film.

Léteznek azonban másféle háborús filmek is.

Olyanok, amelyek nem a csatatér poklára koncentrálnak, hanem a háborúban tönkrement emberekre,

olyanokra is, akik esetleg nem is vesznek részt közvetlenül harci eseményekben. Az efféle háborús filmek érzékeny területre merészkednek, mert nem kapaszkodhatnak a sokkoló látványelemekbe, nem nyűgözhetik le a nézőt realisztikus csatajelenetekkel.

Nehéz úgy beszélni a háborúról, hogy közben nem használjuk a háború vizuális kliséit. Vagy ha használjuk is, csak ritkán, és akkor is inkább a háttérben.

A norvég filmrendező, Gunnar Vikene Háború a tengeren című filmjét a múlt évben mutatták be, és versenyben is volt a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjért. Az elismerést végül nem kapta meg, érdekes módon egy másik háborús film, az Edward Berger által rendezett Nyugaton a helyzet változatlan lett a befutó. Egy olyan film, ami inkább a már fentebb emlegetett, legelterjedtebb típusú háborús filmek közé tartozik.

Háború a tengeren - az előzetes

 

Ha rajtam múlt volna, inkább a Háború a tengeren-nek adtam volna a szobrot, mert Gunnar Vikene munkája

olyan szemszögből mesél a háborúról, amilyet ritkán láthatunk.

És persze főleg azért adtam volna a szobrot, ahogyan mesél róla. Azt mindenképp el kell mondani, hogy a filmből a Netflix részére készült egy háromrészes minisorozat, ami azt jelenti, hogy az eredetileg két és fél órás játékidő háromórásra bővült, s ezt a három órát egyórás epizódokra vágták. Az eredeti játékfilmet nem láttam, így nem tudom, hogy a sorozatba bekerülő plusz fél óra milyen újabb árnyalatokat tett hozzá a történethez, azt viszont tudom, hogy olyan alkotás született, amiben egyetlen perc üresjárat sincs.

A film a második világháborúban a szövetségesek oldalán „bevetett” norvég tengerészeknek állít emléket. Szándékosan nem írtam azt, hogy a szövetségesek oldalán harcoló norvég tengerészeknek, ugyanis ezek az emberek nem vettek részt csatákban, hanem fegyvert és lőszert szállítottak. Ami korántsem volt veszélytelen vállalkozás, ez már csak abból is látszik, hogy a norvég kereskedelmi flotta hajóinak fele megsemmisült a háborúban.

A film főszereplője, Alfred (Kristoffer Joner alakítja zseniálisan)

akarata ellenére sodródik a háborúba,

egy kereskedelmi küldetésnek induló hajóútja válik egy évtizeden át tartó pokoljárássá.

S ebben az esetben tényleg a pokoljárás a legpontosabb szó. Mert az eseményekbe mintegy „véletlenül” belesodródó Alfred kénytelen szembesülni azzal, hogy a háború nem kérdez meg senkit arról, hogy óhajt-e részt venni benne, hanem egyszerűen beleveti az embert a totális bizonytalanság és a szakadatlan félelem gépezetébe. S eközben az otthon maradt család is kénytelen szembesülni mindazzal, amit a háború jelent, miközben semmit nem tud a ködös horizont mögött eltűnt apáról. Az apa végül hazatér, ennyi elárulható, de ebben a hazatérésben nincs sok köszönet.

A szó szerint a halálból visszatért férfi többé már nem ugyanaz az ember. S hogy miért nem ugyanaz az ember, erről mesél lenyűgöző erővel a film, miközben semmiféle szájbarágós magyarázattal nem szolgál. A túlzás nélkül katartikusnak nevezhető utolsó tíz percben mégis sok mindent elmond erről, de mindaz, amit itt elmond, túl van a szavakon. Csak két arcot látunk, és ezeken az arcokon egy elbeszélhetetlen történetet.

Ez az utolsó tíz perc többet mond el a szenvedésről, mint az általam látott háborús filmek zöme. Ami a két arcon látszik, attól összeszorul a torkunk, és megsejthetünk valamit az esztelen öldöklés természetéből.

 

(Háború a tengeren. Rendezte: Gunnar Vikene, 2023)

Nyitókép: Netflix

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Báthory Ödönke
2023. május 15. 20:30
Jók a norvég filmek... A minap kíváncsiságból megnéztem egy tiniknek szóló filmet. Eddig azt hittem, hogy az északiak magas szőke emberek általában. Hát, nem így van, sötét hajú, sötét arcú egyedek. A norvég hercegnő drogos piás liba... A vendég dán királyfi (nem Hamlet) ugyancsak keleti származású lehetett... Egyedüli szőke magas, a negatív szereplő volt. Ráadásul a norvégok király meg buzi...
Akitlosz
2023. május 15. 17:22
A Mandiner régóta próbál hírverést csinálni a Netflixnek. Az, hogy minden századik film a Netlixen normális, sőt akár jó csak beetetésnek van, hogy a normálisakat is beszoktassák a buzeráns környezetbe.
Akitlosz
2023. május 15. 17:12
Az a fénykép csak trükkfelvételnek tűnik. Stúdióban készült vetített háttér előtt.
nempolitizálok
2023. május 15. 16:39
Ez a netflix elég nagy tetü. Viszont ez a film jó lehet. Oscart az kap, akit szeretnek a libsik, nem is nagyon szoktam azokat letölteni, nagyobbik része kifejezetten gagyi. Ebben nyilván nem volt néger, buzi, okos zsidó, nem ábrázolták Hitlert idiótának, ilyesmi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!