Emiatt öregszik meg a testünk – egy friss tanulmány szerint kiemelt jelentőséggel bírhat az emberi bélflóra egészsége

2023. szeptember 07. 11:02

A tudósok úgy vélik, hogy kapcsolatot találtak egyes gyulladásos baktériumok és az öregedés között.

2023. szeptember 07. 11:02

A legfrissebb kutatási eredmények azt sugallják, hogy a gyulladást okozó baktériumok jelenléte a szervezetben összefüggésbe hozható a felgyorsult öregedéssel és a gyengébb erőnléti teljesítménnyel. Mint az Euronews Next írása is rámutat: az emberi bélrendszer összetett ökoszisztéma, amely olyan mikroorganizmusok trillióinak ad otthont, amelyek létfontosságú szerepet játszanak egészségünk fenntartásában.

A lap szemlézte a Developmental Cognitive Neuroscience című folyóiratban közzétett tanulmányt is, mely szerint a belekben élő mikrobák nemcsak a fizikai állapotunkra hatnak ki, ráadásul mint kiderült: a kutatásnak magyar vonatkozásai vannak. Mint írják: „a Magyar Testnevelési- és Sporttudományi Egyetem kutatócsoportjának felfedezései új lehetőségeket nyitnak meg a probiotikumok erejének hasznosítására az egészség és a hosszú élet elősegítése érdekében” – idézte az Euronew Next Radak Zsolt professzort, a tanulmány vezető szerzőjét.

A sejtjeink minőségét olyan tényezők befolyásolhatják, mint az életmódunk, az étrendünk és a különböző környezeti tényezőknek való kitettségünk,

ami végső soron hatással lehet az egészségünkre és arra, miként öregszünk. Míg az epigenetikai markerekről a tanulmány úgy fogalmazott, hogy ezek lehetővé teszik a tudósok számára, hogy mérjék a sejtszintű hanyatlást, ami egy pillanatfelvételt ad „epigenetikai óránkról” vagy a már említett „biológiai életkorunkról” – teszik hozzá.

A szakértők állítása szerint a „jó” és „rossz” baktériumok egyensúlyának felborulása összefüggésben állhat a rák, a cukorbetegség és a gyulladásos bélproblémák kialakulásával. Arra viszont egyelőre nem tudnak magyarázattal szolgálni, hogy a fiatal és egészséges bélrendszer pontosan milyen folyamat hatására válik később beteggé. Heinrich Jasper, a kaliforniai Buck Öregedéskutató Intézet munkatársa úgy véli, hogy az eredmények lehetővé teszik a tudósok számára, hogy megtalálják a megoldást a bélflóra időskori hanyatlásának prevenciójára, mellyel jelentősen növelhetővé válik majd az élettartam – idézte a Házi Patika.

Minél több a gyulladásos baktérium, annál gyorsabban öregszünk

„Vizsgálataink során rájöttünk, hogy a gyulladást okozó baktériumok valójában felgyorsítják az öregedési folyamatot: tehát

ha több gyulladáskeltő baktérium található a szervezetedben, akkor előrehaladott nálad az öregedés folyamata"

– magyarázta a professzor az Euronews Nextnek, hozzátéve, hogy a felgyorsult öregedés „azt jelenti, hogy idősebb vagy, mint a kronológiai életkorod”.

Az evezősök bélmikrobiomjában jelen lévő specifikus baktériumok elemzésekor a kutatók azt találták, hogy a gyulladáscsökkentő baktériumok magasabb szintje összefüggött a jobb fittségi mutatókkal és az öregedés lassabb ütemével. Ezzel szemben a gyulladáskeltő baktériumok jelenlétét a fittségi teszteken nyújtott gyengébb teljesítménnyel hozták összefüggésbe.

A sportolók 38 és 84 év közöttiek voltak, és részt vettek a 2019-es világversenyen, amelyet kifejezetten a masters evezősök számára szerveztek.
„Az eredmények arra utalnak, hogy a bélbaktériumok, a gyulladás, a fittség és az öregedési folyamat között alapvető kapcsolat van, ami megkérdőjelezi azt az általános feltételezést, hogy a több baktérium egyszerűen jobb egészséget jelent” – mutatott rá Radak professzor.

A tanulmány azonban nem állapított meg az ok-okozati összefüggést. Könnyen lehet, hogy a sportolók feltehetően egészségesebb táplálkozása pozitívan befolyásolja a bélrendszerükben lévő jótékony baktériumok mennyiségét.

Azonban „ezek a baktériumok nem állnak összefüggésben a kronológiai öregedéssel. Úgy vélem ez elég érdekes megfigyelés, mert ez azt jelenti, hogy ezek a baktériumok valójában a DNS-metilációs öregedésben [epigenetikus öregedés] vesznek részt” – mondta.

„Úgy gondolom, hogy ezek az eredmények azért fontosak, mert először azonosítanunk kell az összefüggéseket. Aztán persze, ha ezt meg tudjuk erősíteni, a következő lépés az, hogy kezeljük a gyulladáskeltő baktériumok tútengését, és olyan ’módosításokat’ végezzünk a bélmikrobiomban, amelyek talán lehetővé teszik az öregedés lassítását és az egészségesebb életet” – fogalmazott.

Radak csapata jelenleg egy hat hónapos követéses vizsgálatot végez, amelyben probiotikumok segítségével módosították az evezősök bélmikrobiomját, hogy felmérjék, ez a beavatkozás közvetlenül befolyásolja-e a biológiai öregedést. Az eredményeket várhatóan 2024 elején teszik közzé.

Eközben egy másik vizsgálaton is dolgoznak 60, 25 és 102 év közötti olimpiai bajnokok bevonásával, amelynek célja, hogy feltárják a korai, magasszintű fizikai aktivitás hatását az öregedési folyamatra.

Az előzetes eredmények már kimutatták, hogy az élsportolók epigenetikai életkora fiatalabb, mint a kronológiai életkoruk – nyilatkozta a profeszor az Euronews Next-nek.

Nyitókép: Pixabay/Alicia Harper

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
figyelő4322
2023. szeptember 20. 20:31
Na jó, azt már eddig is tudtuk, hogy az immun- rendszer, vagyis a szervezet védekező rendszere nagyrészt a hasunkban (főleg a belekben) helyezkedik el. Legalábbis annak kb. 70-80%-a. A gond az, hogy ez a tény sokak számára ismeretlen, különben kicsit jobban meggondolnák, hogy mit nyelnek le! Továbbá: az örökölt gének is befolyásolják egészségünket, de talán nem annyira, mint a táplálkozás és az életmód. Ennek fényében lényegében nincs szinte semmi új a leírt kutatás eredményében - megint szerény véleményem szerint...
Andilla
2023. szeptember 07. 16:34
Keresem, hogy ebben pontosan mi is az új információ.
Kybon
2023. szeptember 07. 14:25
olyan ’módosításokat’ végezzünk a bélmikrobiomban, amelyek talán lehetővé teszik az öregedés lassítását és az egészségesebb életet” Vagyis: nyugodtan zabáld a fertőtlenített hússal készülő hamburgert és a műsalátákat a műcukros üdítőkkel, és energiaitalokkal! Majd adunk bogyót, és jó lesz! Egy bogyó ára: csill dollár, idevele!
birozsletaparadicsomnemzsargamagyarorszageloremegyennemhatrafelecsakafidezsesadogtorminizsterelnokurasag
2023. szeptember 07. 13:06
Az ismeretlen nem egyenlő a nem létezikkel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!