Van amiben még az Európai Bizottság szerint is sikertörténet lett Magyarország az uniós tagállamok között
Egy olyan rendszer lett sikertörténet, ami 2010 előtt nem volt hatékony, azóta pedig az EU legjobb gyakorlatává vált.
Ifj. Szőke Mátyás már gyerekkorától kezdve a nagyapjától tanulta el a borászati szakma rejtelmeit, de a nehezen átvészelt koronavírus időszaka után egyből a mélyvízbe került, mivel Szőke Mátyás a Szőke Pincészet alapítója tragikus hirtelenséggel hunyt el. Ifj. Szőke Mátyás és a környék fiatal borászai összefogva szeretnék felemelni a Mátrai borvidéket oda, ahová az való lenne.
A 2021-es Concours Mondial de Bruxelles nemzetközi versenyen a Jammertal Borbirtok 2015-ös Cassiopeia Merlotját választották az esemény legjobb vörösborának. Ezt sokan óriási sikernek titulálták. Ön szerint melyik a legjobb bor a világon?
Inkább a hangulathoz választom a bort, nem ragadok le egy díjnyertes bornál sem. Inkább a saját érdemeinket szeretem hangoztatni, ahelyett, hogy kiemelnék egy-egy kiváló tételt.
csak nagyobb önbizalom kell.
Az önbizalom egyenlő a márkaépítéssel?
Közelítenek egymáshoz. Annak ellenére, hogy kicsi ország vagyunk, mégis széles spektrumon tudunk termelni világszintű borokat, de a márka és a marketing sok esetben nem éri utol magát a terméket. Úgy gondolom, hogy központilag kellene szabályozni azt, hogy mit exportálhatunk: nem szabad megengedni, hogy a külföldiek alsópolcos, rossz minőségű termékként tekintsenek a magyar borra. A mennyiség helyett a minőségre kell törekedni.
Sokan inkább a mennyiségre mennek?
Nagyon sokan ezt az utat választották. A bor esetében is a marketing győz: lehet sokat gyártani, de attól még a minőségi, értékes borokat kell kiemelni. Ennek ellenére a reklámokban és a multik polcain is sajnos sokszor a gyengébb minőség szerepel a rivaldafényben.
Hol kezdődik a minőség a borok esetében?
A fajtaválasztás során magyarként törekedni kell az itthon őshonos szőlők kiválasztására, de emellett persze nem lehet elkerülni az ismert világfajták telepítését sem. A Cabernet Franc bort mindenki ismeri, de nem szabad megelégedni ennyivel: be kell mutatni, hogy mivel tudunk többet nyújtani a magyar földön.
Egy borban tehát fontos elem a terroir értékeinek visszaadása. Miben speciális a Mátrai borvidék, ahol önök is vannak?
Az illatos fehérborok hazája a Mátra. A talajnak köszönhetően a könnyed boroknak is az inkább testes kategóriáját tudjuk elkészíteni, ami nagyon különlegessé teszi az egész borvidéket.
A Szőke Pincészet nagyon régóta a piacon van, de ön személyesen hogyan került közel a borászathoz?
Hat éve dolgozom a családi vállalkozásban, de már gyerekkoromban is segítettem a nagyapámnak, aki a pincészet alapítója volt. Minden nyaramat a pincénél töltöttem, így gyakorlatilag szépen fokozatosan, észrevétlenül az életem részévé vált a borászat.
2017-ben nagyapját az Év Bortermelőjének választották. Mivel lehet egy ilyen neves díjat elnyerni?
Ez a díj a borászok Kossuth-díja. Ez nem egy bor vagy egy borverseny díjazása, hanem egy életműé. Ezt az elismerést azok kapják, akik úgy tekintenek a borra, mint az igaz szerelemre. Nagyapám 1989-ben kezdett bele a vállalkozásba és ez idő alatt a
A nagyapja tanította meg a szakma rejtelmeit vagy iskolában is tanulta a borászatot?
Tanultam is, de nagyon elméleti volt a képzés: sokkal többet ér az élettapasztalat ebben a szakmában. Sajnos nem látom azt, hogy a borászképzés igazi szakembereket nevelne ki: nagyon nehéz helyzetben lennék, ha most kéne pincemestert keresnem. Kevés az olyan fiatal, aki már gyerekkora óta szívja magába a tapasztalatot: mi pedig
Ezenfelül gombamód nőnek ki az olyan pincék, ahol a tulajdonos szereti a bort, de egyáltalán nem ért hozzá, ami tovább rontja az esélyeinket.
Mikor vette át a pincészet irányítását?
2021-ben, amikor elhunyt a nagyapám.
Nehéz volt átvenni a vezetést?
A tapasztalatom már megvolt, az erjesztés technológiáját három éve én kezelem, de a pénzügyek kezelését még most is tanulom. Olyan hirtelen történt az egész, hogy a családnak gyászolni se volt ideje, mert
Szűcs Róbert a Makronómnak adott interjújában elmondta, hogy a híres toszkán régióban már afgán vendégmunkásokkal dolgoztatnak. Magyarországon is ilyen szintű a munkaerőhiány?
Nagyon sok a képzetlen külföldi vendégmunkás nálunk is, mert kiöregedett az a generáció, aki szerette ezt a munkát. Meg kell osztani a feladatokat és kétszer dolgozni, mivel egy hozzá nem értő munkás óriási károkat tud okozni már a metszésnél is.
A munkaerőhiány a legnagyobb nehézség a szakmán belül?
Igen, óriási verseny folyik az idénymunkásokért.
Mennyit változtak a borfogyasztási szokások az elmúlt tíz évben Magyarországon?
Több stílusváltáson esett át a bortermelés és emellett elkezdett kialakulni a borfogyasztás kultúrája is. Lokálisan elmondható, hogy a Mátrai borvidék marketingje nagyon sokat erősödött az elmúlt években.
Hogyan lehet egy borvidék marketingjét erősíteni?
Nagyon sok pénzre van szükség (nevet). A Mátrai borvidék a második legnagyobb Magyarországon, mégis kevésbé vagyunk ismertek, mint a versenytársak. Ez főként a múltból fakad: sokak emlékezetében megmaradt, hogy óriási mennyiségű, gyenge minőségű bort exportáltak innen Oroszországba. Éppen most zajlik a generációváltás a borvidéken, így mi megpróbáljuk ledolgozni a marketinghátrányt. Három éve fogtunk össze a pincészetekkel és felbéreltünk egy újságírókból álló csapatot, hogy emeljék fel a Mátrai borvidéket hírét oda, ahová való. Egyre több rendezvényen jelenünk meg egységes erőként, képviselve a borvidékünk értékeit. Nehézséget jelent, hogy a környékbeli óriási szállodákban egyszerűen nem kapható helyi borászoktól beszerzett bor, így sok esetben még helyben sem lehet megmutatni a borainkat.
Milyennek mondhatók a magyar fogyasztók?
Nagyon árérzékenyek. A borfogyasztásban visszatükröződik a társadalmi megosztottság. Viszonylag kevesen fogyasztanak prémium borokat, de sajnos a koronavírus hatására jelentősen szűkült a hétköznapi fogyasztásra szánt, közepes minőségű borokat fogyasztók száma is:
Milyen hatással volt a pincészetre a koronavírus?
Nagyon nehéz időszakon vagyunk túl. Mi kizárólag a vendéglátóiparba szállítottunk és nem voltunk jelen a multik polcain, továbbra sem vagyunk és nem is akarunk jelen lenni – teszem hozzá. A forgalmuk 2020-ban 70-80 százalékkal csökkent.
Hogyan sikerült átvészelni ezt az időszakot?
Nem volt hitelünk és a tartalékainkat éltük fel.
Már látszik a fény az alagút végén?
A tavaly nyári nyitás után hamar stabilizálódott a helyzetünk. Minden munkavállalót megtartottunk, így hamar neki tudtunk állni a munkának.
Miért nem akarnak bekerülni a multik polcaira?
Nem tudjuk felvenni a versenyt a multikban szereplő borokkal, mert az önköltség szintjét se érnénk el. Emellett nagyapám a mennyiség helyett a minőség mellett tette le a voksát.
A külföldi, jellemzően Kínából és Ausztráliából származó dömpingtermékek nehéz helyzetbe hozzák a magyar borászatokat?
A Szőke Pincészetet nem érintik, mivel ezek az újvilági borok egyből a multikba kerülnek, de a nagy képet szemlélve veszélyes lehet más borászatokra, mivel ezek a külföldi – főleg az új-zéladni – borok nagyon jó minőséget kínálnak viszonylag alacsony áron. Bár az egészséges verseny talán innovációra és fejlesztésre ösztönzi a magyar termelőket. Arra kell központilag törekedni, hogy ne úgy tekintsenek a külföldi borászatok Magyarországra, hogy itt bármit el lehet adni: valamilyen
Magyarország képes lenne jelentős exportra?
Nem a mennyiséggel kell meghódítani a világot. Elsőként nem a külföldi multikat kell elárasztani, hanem be kell törni egy adott ország vendéglátóiparába, borkereskedéseibe: első lépésként meg kell ismertetni a magyart bort a külföldi fogyasztókkal.
Önök jelen vannak külföldön?
Igen, bár a koronavírus miatt ez is jelentősen megcsappant. Két kereskedőnk van az Egyesült Államokban, egy Svédországban és kettő Szlovákiában.
Mi a véleménye az egész szakmát megosztó naturális borokról?
Nagyon trendi lett az elmúlt években. Sokat számít a marketing és sajnos
Lehet jó naturális bort készíteni, de sajnos sokszor előfordul, hogy a kisiparban elrontott, hibás tételeket aranyáron, naturális bornak címkézve adják el: ez az egész szakmára negatív pecsét. A kézműves, natúr borászatok gyakran rossz színben tüntetik fel a hagyományos technológiával dolgozó pincészeteket az élesztő használata vagy éppen a permetezés miatt.
Milyen volt a 2021-es szüret?
Különleges volt a nagy meleg és az aszály miatt. Az átlaghoz képest 20-30 százalékkal kevesebbet termeltünk, de nagyon jó minőségű borok születtek.