Út a vadonból – a hétszáz éve elhunyt Dante emlékezete
2021. szeptember 14. 19:19
Tanult jogot, orvostant és művészeteket, volt filozófus, politikus, szónok – legmaradandóbb öröksége viszont irodalmi: az Isteni színjáték írójára, a késő középkori lélek és gondolkodás krónikására emlékezünk.
2021. szeptember 14. 19:19
p
31
0
20
Mentés
„Az emberélet útjának felén
egy nagy sötétlő erdőbe jutottam,
mivel az igaz útat nem lelém.
Ó, szörnyü elbeszélni mi van ottan,
s milyen e sűrü, kúsza, vad vadon:
már rágondolva reszketek legottan.
A halál sem sokkal rosszabb, tudom.
De hogy megértsd a Jót, mit ott találtam,
hallanod kell, mit láttam az uton.
Akkortájt olyan álmodozva jártam:
nem is tudom, hogyan kerültem arra,
csak a jó útról valahogy leszálltam.”
Az Úr ezerkettőszázhatvanötödik esztendejében megszületett Firenze városában Durante Alighieri. Régi nemesi családba született, apai ágon a rangos római patrícius família, a Frangipani nemzetség utóda volt, anyai ágról pedig a tekintélyes ferrarai Alighieriek leszármazottja volt. A második keresztes hadjáratban hősi halált lelt ferrarai felmenők miatt vette fel az Alighieri nevet. Édesanyja viszonylag korán elhunyt, apja pedig újranősült.
A gyermek Dante szerzetesiskolákban tanult, retorikamesterétől, Brunetto Latinitől megismerte Arisztotelész, Cicero, Seneca és a Biblia tanításait, amelyek később műveltségének és műveinek az alapköveivé váltak. A retorika mellett jogot, orvostudományt és művészeteket tanult a híres Università di Bolognán.
Széleskörű és mély tudásával a kor egyik legműveltebb emberévé vált.
A száműzetése előtt
Mint firenzei katona és államférfi, Dante saját bevallása szerint határozottan hűséges volt Istenhez, de gyakran kritikus volt a római katolikus egyházzal szemben. Különösen nem szerette a burjánzó nepotizmust, illetve a szimónia gyakorlását, azaz az egyházi és lelki javak anyagi előnyök révén történő megszerzését, például a bűnbocsánat megvételét.
Sok csoport kihasználta ezeket a meglehetősen korrupt szokásokat, de kevesen támogatták ezeket annyira, mint a „Guelfi Neri”, avagy a Fekete Guelfek. Ők egy politikai és vallási frakció voltak, akik a pápa politikai befolyásának a kiterjesztésére törekedtek. Dante ellenben a „Guelfi Bianchi”, avagy a Fehér Guelfek tagja volt, akik úgy vélték, hogy Firenzének nagyobb szabadságra van szüksége a római befolyás alól.
Dante a Fehér Guelfek nyilvános képviselőjeként többször is felszólalt a pápa hatalma ellen addig, amíg a Feketék ki nem használták a hatalmi helyzetüket és száműzték Dantét 1302-ben Firenzéből (egyes források szerint halálra ítélték és ő elmenekült). De ahelyett, hogy ez elhallgattatta volna,
ez az élethosszig tartó száműzetés vezette el Dantét a legnagyobb bírálattételéhez.
A színjáték színfalai mögött
Meggyalázva és a visszatérés minden reményétől megfosztva a költő szabadjára engedte minden sérelmét az egyházzal és az olasz társadalommal szemben.
Mivel olaszul írta meg az Isteni színjátékot, nem pedig latinul, amelyik a hagyományos nyelv volt az akkori elit körei között, Dante a lehető legszélesebb közönséget biztosította a csípős politikai kommentárja számára. Például a Pokol ötödik körében – amely az indulatosok avagy a haragosok köre – Dante végignézi, ahogy a bűnösök letépik egy Fekete Guelf, Filippo Argentini végtagjait.
Dante a Lucifertől Istenig tartó utazásának voltaképpen nem adott címet.
Csak „Commedia”-nak nevezte, amely akkoriban még nem a modern értelemben vett komédiát jelentette, hanem egy olyan terjedelmes művet, amelyben a főhős nem hal meg, s amely nem használ végig magasröptű nyelvet. Gyakorlatilag korának ponyvaregényét jelentette. Az „isteni” jelzőt csak később tette elé a mű előtt tisztelgő Boccaccio, s így született meg a Divina Commedia.
Firenze, aranykorában
„Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel”
Lényegében véve ezzel a sötét jövőre figyelmeztető a sorral kezdődik meg az irodalom legszebb szerelmi utazása. Bár Dante feleségül vette egy befolyásos firenzei család lányát, kilencéves kora óta viszonzatlanul szerelmes volt egy másik nőbe: Beatrice Portinariba.
Annak ellenére, hogy a valóságban állítólag mindössze kétszer találkoztak, Beatrice Dante élethosszig tartó múzsája lett. A színjátékban ő indította útjára Dantét a Pokol mélyére és fel a Purgatórium-hegyre. Erőteljes, mennyei alakként ábrázolva vezeti Dantét a Paradicsom koncentrikus, mennyei szféráin keresztül,
amíg végül szemtől szemben áll Istennel.
A bűvös hármas szám
A színjáték a hármas szám köré van felépítve, amivel feltehetőleg a Szentháromságot, Isten titokzatos hármas voltát akarta leképezni.
A mű három könyvre tagolódik (Pokol, Purgatórium és a Paradicsom), könyvenként 33 éneket tartalmaz (illetve a Pokol egy bevezető éneket, így összesen 100 énekből áll a Színjáték), mind a pokol, a purgatórium és a paradicsom is háromszor három részből áll: 9 körből, 9 gyűrűből és 9 égből.
Az eredeti olasz szövegben minden rím háromszor fordul elő, egy Dante által kitalált „terza rima” (rímképlete: aba bcb cdc…) rímelést használ végig és háromsoros kis strófákban – tercinákban – halad a szöveg.
Dante emlékezete
1921 április 30-án, halálának a hatszázadik évfordulójára emlékezve az akkori pápa, XV. Benedek kihirdette az „In praeclara summorum” című enciklikát, amelyben Dantét úgy nevezte, mint egy „a sok ünnepelt géniusz közül, akikkel a katolikus hit büszkélkedhet” és aki „az emberiség büszkesége és dicsősége”.
2008-ban a firenzei önkormányzat hivatalosan is bocsánatot kért Dante 700 évvel korábbi száműzése miatt. 2021 májusában egy szimbolikus újratárgyalást tartottak az ügyében, hogy posztumusz tisztázzák a nevét – de az irodalomtörténet és az egyetemes civilizáció ettől függetlenül is már rég a halhatatlan, nagy szellemek közé emelte.
A miniszterelnök politikai igazgatója leszögezte, politikailag nem őrlünk egy malomban, de Nádas Péter teljesítménye minden magyar ember nemzeti büszkeségét gyarapíthatja!
„Nem késő az Akadémia részéről egy, a marxizmust élesen elítélő nyilatkozatot tenni” – fogalmazott lapunknak az értékvédő szervezet, a CitizenGO kampányfelelőse.
Jelenléte betöltötte az egész teret, és megtelének mindnyájan a Magyar Péter iránti hamis szeretettel és reménységgel, holott azt sem tudják vala, kicsoda.
Matús Sutaj Estok úgy fogalmazott, hogy az egyik verzió szerint a bűncselekmény hátterében „bizonyos emberek csoportja” állhat, amelynek tagjai „egymást bátorították, illetve támogatták e bűncselekmény elkövetésében”.
p
4
0
31
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 20 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lehetkalman
2021. szeptember 14. 23:05
A fidesz meghagyta Dantét az irodalom tanításban, mint kötelező tananyagot, vagy őt is túl európainak ítélte, és kihúzatta?
Ha Dantéhoz mérjük az EU Parlament, az EU Bizottság, az EU Bíróság szervezeteit, mint a mai megmondókat, hogy a celebekről, a prosti Soros-médiáról, a PC-ről ne is beszéljünk, - pl. Budapest ürülék-bűzlő fővárost, az iskolakerülő magyarországi cigányoknak megítélt bírósági milliós "fájdalomdíjakat" - akkor azt kell mondanunk:
Itt az egyetlen remény, hogy Jézus megsegít - újra és újra.
Megadja a tiszta gondolat és a tiszta döntés képességét, amellyel a világ helyre rakható, emberi életre alkalmassá tehető...